Aarhus Letbane om gennemsnitslønninger på 1.2 millioner kroner og gigantbonusser i 2017 : Der har været usikkerhed i ansættelsen

Hos Aarhus Letbane har millionbonusserne stået i kø på trods af, at medarbejderne langt fra har leveret det, som de har opnået de store lønninger for. Men det er der ifølge det kommunale togprojekt en simpel forklaring på.

Aarhus Letbane

1.176.633 kroner.

Så meget tjente medarbejdere hos Aarhus Letbane i gennemsnit for det arbejde de udførte i 2017, når man ser bort fra ansættelser som ikke varede i hele 2017 samt aflønningen af elever og praktikanter. En aflønning der i høj grad skyldtes udbetalinger af gigantbonusser, som inklusiv arbejdsgiverbetalte pensionsindbetalinger sikrede 6 ledende medarbejdere en samlet indtjening for arbejdsindsatsen i 2017 på over 2 millioner kroner. Det drejede sig blandt andet om den daværende direktør, Claus Rehfeld Moshøj, der efter 2017 kunne trække sig tilbage fra Aarhus Letbane med en samlet indtjening på 3.543.990 kroner. Samtidig hentede en række projektchefer henholdsvis 2.592.571 kroner, 2.504.178, 2.336.961 kroner, 2.253.266 og 2.064.657 kroner. Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Aarhus Letbane.

Læs også : Reel gennemsnitlig årslønning hos Aarhus Letbane i 2017 : 1.176.633 kroner – selv sekretæren tjente over 800.000 kroner

Kæmpelønningerne er kommet til udbetaling på trods af, at Aarhus Letbane langt fra har leveret det, som skatteyderne har betalt dem for. Således står eksempelvis Odder stadig uden togbane til Aarhus på ubestemt tid, ligesom en stort anlagt og dyr åbning af letbanen også måtte aflyses dagen før, at den skulle være løbet af stablen.

 

Informationschef : Det er helt naturligt

Men ifølge Aarhus Letbane, er det helt naturligt at medarbejderne har fået udbetalt lønninger langt over 2 millioner kroner om året. Det fortæller Jens Velling, informationschef hos Aarhus Letbane, i en email til Journalista.dk :

– Der har været tale om tidsbegrænsede ansættelser for de pågældende medarbejdere. En ansættelse hos Aarhus Letbane har altså haft en større økonomisk risiko for den pågældende medarbejder end tilsvarende jobs uden tidsbegrænsning – det blev der kompenseret for med en bonus ved kontraktens udløb, som samtidig har været med til at fastholde medarbejderne, til opgaven var løst.

Læs også : Bag skandalen om den aarhusianske letbane : Direktør hæver gigantløn langt over Lars Løkkes – og leder berejste og sultne medarbejdere

Hverken Jens Velling eller andre hos Aarhus Letbane er dog vendt tilbage til Journalista.dk for at forklare, hvorvidt en af forudsætningerne for at opnå store bonusser hos letbanen var, at man levede op til stillede krav i forhold til eksempelvis at togene rent faktisk begyndt at køre til byer som Odder.




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*