Kommuner bruger millioner på sponsoraftaler uden at kende til effekten

Del artiklen her:

Får en kommune et hold i landets bedste rækker i fodbold, håndbold og ishockey, medfører det næsten per definition store kommunale sponsorater. Men det sker normalt uden, at kommunerne laver evalueringer over, hvad skatteyderne får ud af de dyre aftaler.

– Vi har haft et behov for at få nogle mere klare regler, og det har vi fået.

Sådan lød det tilbage i 2011 fra Søren Pape Poulsen overfor Viborg Folkeblad, da den konservative politiker var borgmester i Viborg. Det i forbindelse med en diskussion i domkirkebyen om, hvilke sponsorater af eliteidrætsklubber, kommunen skulle indgå og hvorfor.

Meget er sket siden den nuværende justitsminister var borgmester, for Søren Pape Poulsens arvtagere i Viborg Kommune har i dén grad fundet den store pung frem, når eksempelvis den lokale 1. divisionsklub i fodbold, Viborg ff, har anmodet skatteborgerne om at spæde til. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk ikke kun har opnået hos Viborg Kommune, men hos de andre kommuner, som har klubber i toppen af dansk eliteidræt.

Læs også : Socialdemokratisk byrådsmedlem : Mine gratis fodboldbilletter rager ingen

Herunder også i de evalueringer, som kommunerne har udarbejdet i forbindelse med deres ofte meget store sponsorater hos de lokale klubber. Eller nærmere rettere i de evalueringer, som kommunerne kunne formodes at have udarbejdet.

Eksempler på sponsoraftaler indgået mellem Viborg Kommune og Viborg ff

 

Aftale til 600.000 kroner ikke evalueret

Selv om Viborg Kommune anført af Søren Pape Poulsen tilbage i 2011 mente, at man havde fået nogle klare regler for sponsoraftaler, medfører det dog ikke nødvendigvis en nærmere gennemgang af, hvad man reelt får ud af sponsorkronerne.

Læs også : Kommunalt varmeværk forærede sponsor-billetter til 40.000 kroner væk – til sine medarbejdere

Det drejer sig eksempelvis om den aftale, som Viborg Kommune har indgået med Viborg ff. Selv om den årligt står skatteyderne i 597.500 kroner oplyser kommunen overfor Journalista.dk, at man ikke af den grund udarbejder egentlige evalueringer. Samtidig fremgår det af emailen fra den jyske kommune, at dyrt indkøbte VIP-billetter typisk er nogle, der bruges af politikere og ledende embedsmænd :

– Borgmesteren samt 1. og 2. viceborgmester har førsteret til at benytte disse VIP-kort. Såfremt borgmesteren eller viceborgmestrene ikke benytter VIP-kortene er de tilgængelige for de øvrige byrådsmedlemmer. Viborg Kommune ligger ikke inde med en oversigt over, hvem der konkret har benyttet VIP-kortene til de enkelte kampe.

Sponsoraftale indgået mellem Silkeborg Kommune og Silkeborg IF

 

Stort sponsorat fra kommunebibliotek i Superliga-klub

En anden kommune som også er storsponsor i den lokale fodboldklub, er Silkeborg Kommune. I modsætning til Viborg Kommune, kommer støtten til Silkeborg IF dog ikke kun fra selve kommunen. For selv om den årligt ifølge de fremsendte aktindsigter til Journalista.dk betaler 625.000 kroner, har Silkeborg Bibliotekerne også fundet det nødvendigt at støtte med 92.743 kroner, mens det lokale jobcenter bruger 7.500 kroner hos fodboldklubben.

Læs også : Borgmesterens konto betaler alle byrådsmedlemmers sæsonkort til Superligaen – på skatteydernes regning

På trods af de mange sponsorater oplyser kommunen til Journalista.dk, at den ikke har foretaget nogle evalueringer af, hvad skatteyderne har fået ud af at sponsorere fodboldklubben, der til daglig er at finde Danmarks bedste række Superligaen.

Læs også : TV-stjerner, band og kæmpe skib : Lille vestjyske kommune brændte kvart million af under Folkemødet

Overfor Journalista.dk oplyser Silkeborg Kommune i en email samtidig, at man i lighed med kollegaerne i Viborg, har reserveret de dyre adgangskort til Silkeborg IFs hjemmekampe til politikere og ledende embedsmænd :

– Adgangskort og billetter er ikke personlige og det aftales fra gang til gang, hvem der deltager og således repræsenterer Silkeborg Kommune. Aftalernes formål er markedsføring og synliggørelse af Silkeborg Kommune, og et element heri er borgmesterens og øvrige nøglepersoners synlige tilstedeværelse ved kampe og deltagelse i erhvervsklub og andre arrangementer.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*