Når en kommune rundsender en meddelelse via E-boks burde man kunne være sikker på, at det kun er den, som står bag indholdet. Men sådan er det langt fra på Lolland, når borgmesteren anbefaler sine indbyggere, hvilke internetløsninger de skal købe hos private firmaer.
– Dette brev er en servicemeddelelse fra Lolland Kommune med en opfordring til at støtte etableringen af højhastighedsinternet i og omkring Rødby/Holeby. Interessen for fibernettet undersøges lige nu i området, men bliver kun en realitet, hvis den lokale opbakning er stor nok. Derfor er det vigtigt, at du som borger tager stilling til om du/I ønsker at fremtidssikre dit område, bolig, og din internetforbindelse. Hvis ikke der er tilstrækkeligt opbakning sender Fibia gravemaskinerne videre til nye områder på Lolland.
Sådan lyder indledningen på det brev, som Lolland Kommune udsendte tidligere på måneden via E-boks til omkring 5.000 husstande på Lolland. Brevet var underskrevet af øens socialdemokratiske borger, Holger Schou Rasmussen, ligesom det også indeholdt et direkte link til den del af Fibias hjemmeside, hvor man fra modtagernes side kunne tilmelde sig selskabets produkter.
Netop det at der var et direkte link til salgsdelen af Fibias hjemmeside, var langt fra en tilfældighed. For som aktindsigter fremsendt til Journalista.dk viser, havde Fibias salgschef for såkaldt nye områder, også på dette punkt en afgørende finger med i spillet. Indflydelsen fra salgschefen inkluderede samtidig, at brevet i det hele taget skulle udsendes.
Kommunens udsendelse skete på Fibias initiativ
Således fremgår det af en email afsendt fra Fibias salgschef den 25. oktober til embedsmænd hos Lolland Kommune, at man vil have kommunen til at rundsende sin klare opfordring til at tilslutte sig det sjællandske firmas opbygning af et fibernetværk :
– Vores projekt i Rødby er i fuld gang, og jeg vil rigtig gerne mødes med dig/jer for at tale om (udeladt af aktindsigterne, red.). Vi skulle kalde ind til et fælles borgermøde med kommunen og Fibia, samt E-boks udsendelsen, som jeg kunne forstå på Kim, at I var positive for.
Herefter gik det tilsyneladende meget stærkt hos Lolland Kommune, der allerede den 1. november via E-boksen, fortalte sine indbyggere om, at Fibia havde i sinde at opbygge et fibernetværk på øen – men at det krævede at man henvendte sig til firmaet.
Således viser de udlevere emails sendt mellem ikke kun kommunen og Fibias salgschef, men også internt blandt embedsmændene, at de blandt andet skulle finde tekniske løsninger, for at udsendelserne kunne finde sted. Det eksempelvis ved at gennemgå CVR-registret for at være sikre på, at alle omkring 5.000 husstande i det udvalgte område, fik fremsendt brevet underskrevet af Holger Schou Rasmussen.
Brancheorganisation til angreb på Lolland Kommune : Det er spammail og I forskelshandler
Den 7. november kunne en embedsmand melde, at nu var der sket udsendelse til alle i området. Det også de lokale erhvervsdrivende, som i E-boksen kunne læse, at Fibia havde opbakning fra Lollands borgmester til at gå ind med en fiberløsning – og at socialdemokraten håbede, at indbyggerne ville indgå aftaler med Fibia.
Læs også : Ikke helt på røven alligevel : Lolland Kommune brænder 120.000 kroner af på Hollands-rejse
Fremgangsmåden har medført en række skarpe tilbagemeldinger fra forskellige aktører på telemarkedet, hvilket blandt andet er kommet fra Teleindustrien. Brancheforeningens direktør Jakob Willer, skrev i en email den 13. november således blandt andet :
– Brevet har givet anledning til at flere teleselskaber overfor brancheforeningen har rejst spørgsmål om, hvorvidt det er i strid med forvaltningsmæssige grundprincipper (om fx ligebehandling), og om det er konkurrenceforvridende, at kommunen på den måde aktivt understøtter en bestemt teknologi og en enkelt udbyder i markedet. Endvidere der blevet rejst spørgsmål om, hvordna det forholder sig i relation til markedsføringslovens spamforbud, idet der er tale om elektronisk post til borgerne, og indholdet må betragtes som direkte markedsføring af et konkret kommercielt produkt udbudt på markedet.
Heller ikke blandt alle indbyggere på Lolland, har der været opbakning til kommunens rundsendelse af reklameskrivelsen. Af aktindsigterne fremgår eksempelvis også, at flere borgere henvendte sig med deres utilfredshed.
Det gjaldt eksempelvis en indbygger, som via Facebook skrev følgende besked til kommunen :
– Den udfordring dette “brev fra borgmesteren havde” er jo rent bondefangeri i forhold til ældre autoritetstro borgere, der tror at dette er noget borgmesteren siger de skal. Det forstærkes af at det ligger i E-boks, der faktisk skal være reklamefri. Jeg mangler at få svar på, hvad kommunen/borgmesteren har fået for at lægge navn og E-boks adgang til en reklame?
Fibia : Vi er i kontakt med mange kommuner
Ifølge Fibia har der været tale om, at man har været i kontakt med Lolland Kommune på samme måde, som man har været i kontakt med en lang række andre kommuner. Det oplyser selskabets salgschef for nye områder, André Funder Jensen, i en email til Journalista.dk :
– Fibia har naturligvis en løbende dialog med alle kommuner, der måtte ønske at fremtidssikre deres kommune med tidssvarende internet. Vi indgår altid gerne i en dialog, hvor vi informerer om hvilke tiltag andre kommuner har overvejet eller gjort. Den inspirationsudveksling har vi naturligvis også haft i dialogen med Lolland Kommune.
Lolland Kommune har ikke overfor Journalista.dk ønsket at kommentere på sine fremgangsmåder.
Vær den første til at kommentere