Når det handler om markedsføringen af uddannelserne til fængselsbetjent, synes Krimianforsorgens reklamebudget at være noget nær uden begrænsninger.
Hvis du de seneste måneder har stillet ind på kommercielle radio- og tv-stationer, har du uden tvivl stiftet bekendtskab med reklamer fra Kriminalforsorgen. Det i forbindelse med at den offentlige myndighed forsøger at finde frem til elever, som vil starte på uddannelserne som enten fængselsbetjent eller transportbetjent.
Men det er dog langt fra kun i store medier som eksempelvis Bauer, der står bag en række radiostationer som Radio 100 og Nova, Kriminalforsorgen har forsøgt sig i bestræbelserne på at hverve de nye elever. For som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Kriminalforsorgen, har man også gjort brug af mere alternative reklameformer.
Eksempelvis en lastbil, der i november og december sidste år tog på rundfart i Nyborg, Slagelse, Næstved, København, Høje-Taastrup, Glostrup, Vordingborg, Maribo og Helsingør. Ved alle de i alt 10 besøg i de sjællandske byer, kunne interesserede ved at kigge indenfor i lastbilen, få et indblik i fængselsbetjentenes hverdag.
Timepris for roadshow : 37.500 kroner
Forhold som Kriminalforsorgen på sin hjemmeside blandt andet beskrev på denne måde :
– I vores event-truck kan du tage på en virtuel rejse i et rigtigt fængsel, opleve en fængselscelle, teste din dømmekraft som fængselsbetjent og møde betjente.
Hvad Kriminalforsorgen dog ikke kom ind på var, hvilke udgifter lastbilen fik for skatteyderne. Hvilket måske havde været naturligt, da der var tale om meget håndgribelige udgifter til to forskellige firmaer. Således viser aktindsigter udleveret fra Kriminalforsorgen, at den helt store udgiftspost var brugen af et københavnsk kommunikationsbureau, der først fik 200.000 kroner eksklusiv moms, for at udvikle selve konceptet.
Læs også : Bruger 37.500 kroner på ”hyggevideo” af betjentes biler
Efterfølgende kunne det sende en faktura på 500.000 kroner eksklusiv moms for udarbejdelsen af designet og opsætningen af lastbilen, ligesom skatteyderne også måtte holde for, da regningen for produktionen af 3D-videoer blev sendt – den lød i sig selv på 900.000 kroner eksklusiv moms. Oven i kom udgiften til firmaet, som kørte bilen rundt i det sjællandske til Kriminalforsorgen, hvilket i sig selv medførte en udgift på 240.000 kroner.
Derved kom den samlede regning eksklusiv moms for Kriminalforsorgens roadshow til at stå i 1.840.000 kroner, eller hvad der inklusiv den offentlige afgift svarer til 2.250.000 kroner. Da roadshowet i alt havde åbent i 60 timer betød det, at skatteyderne betalte 37.500 kroner i timen for Kriminalforsorgens roadshow.
Vær den første til at kommentere