Brænder 1.1 million af på computerspil: Kriminalforsorgen med gigantisk reklamebudget – hvis størrelse forsøges holdt skjult

Pressefoto fra Kriminalforsorgen
Del artiklen her:

Lige så løst millionerne sidder hos Kriminalforsorgen når der skal indrykkes annoncer og købes reklameprodukter, lige så svært kan det være at få oplyst, hvad der faktisk betales for og til hvem.

Hvis du de seneste måneder har tændt for radioen eller besøgt Ekstra Bladets hjemmeside, har du uden tvivl stødt på reklamer fra Kriminalforsorgen. Det i forsøget på at tiltrække interesserede, som ønsker at tage uddannelsen til fængsels- eller såkaldt transportbetjent.

Reklamekampagner der langt fra er en billig oplevelse for skatteyderne, der som Journalista.dk tidligere har kunnet afdække, blandt andet har betalt 1.281.250 kroner for en podcastkampagne hos Bauer Medier, der står bag radiostationer som Nova FM og Radio 100. Men udgiften til produktionen og markedsføringen af de forskellige podcasts, er dog kun en lille del af, hvad skatteyderne er blevet pålagt at betale for Kriminalforsorgens omfattende annoncering for de to uddannelser.

Læs også : Fanger får kunst for millioner – gigantisk vægmaleri pryder deres gymnastiksal i luksusfængsel

Det drejer sig blandt andet om et computerspil, hvis brugere ifølge Kriminalforsorgen får et indblik i hverdagen som fængsels- eller transportbetjent. Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Kriminalforsorgen.

Kriminalforsorgens udgifter i forbindelse med computerspil

 

Nægter at udlevere priserne for én dags arbejde for influencere

Således fremgår det eksempelvis af de fremsendte opgørelser, at videospillet kaldet En verden indenfor, som også er titlen på eksempelvis de indkøbte podcasts hos Bauer Media og kampagnens hjemmeside, foreløbigt har medført en regning på 1.091.102 kroner. Det skyldes blandt andet, at leverandøren har faktureret 224.400 kroner for optagelserne, der i høj grad ligger til grund for spillet.

Læs også : Kriminalforsorgen bruger 1.281.250 kroner på podcast – men nægter at fortælle hvad pengene er gået til

For overhovedet at få besøgende ind på hjemmesiden, har Kriminalforsorgen fundet det nødvendigt at indkøbe flere reklameartikler hos Ekstra Bladet. Artikler som det ikke kun er skrevet af avisens journalister, men i disse måneder også konsekvent er placeret på netudgavens forside. Prisen for placeringen og journalisternes arbejde, har foreløbigt i runde tal kostet skatteyderne 150.000 kroner.

Læs også : Bureaukrat fik løn fra kommune og fængsel – samtidig : Scorede 2.475.080 kroner i 2017

På Ekstra Bladets hjemmeside har man blandt andet kunne læse om såkaldte influencere anført af en tidligere realitystjerne, som i én dag skulle gøre det ud for fængselsbetjente. Men hvad det har kostet at få dem til at stille op, er ikke noget Kriminalforsorgen frivilligt ønsker at fortælle offentligheden. Således har Kriminalforsorgen afvist at give aktindsigt i leverandørens regninger, hvilket alene synes at være sket på baggrund af, at denne har frabedt sig det.

På Journalista.dk har vi i sagens natur klaget over afslaget fra Kriminalforsorgen.

Oplæg og fakturaer fra Ekstra Bladet

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*