Brænder millioner af på tryghedsvagter i svømmehal : Hyrer tolkefirma – hvis aftaler kun er indgået mundtligt

Del artiklen her:

Det er en dyr oplevelse for de fynske skatteydere, at lokale unge skaber store problemer i de lokale svømmehaller. For selv om Odense Kommune har præsenteret brug af såkaldte tryghedsskabende vagter som en nyskabelse, er det langt fra tilfældet.

– De er vant til at arbejde med udsatte unge, så de kan måske tale til dem på en anden måde.

Sådan lød det fra Lars Christensen, teamleder af svømmehallerne ved Odense Idrætspark, da han overfor BT i begyndelsen af marts i år kommenterede på de problemer, som svømmehaller i den fynske hovedstad havde haft med dét, der blev omtalt som uroskabende unge. En gruppe der blandt andet havde medført så store problemer, at flere livreddere i svømmehallerne havde modtaget psykologbistand.

Derfor fandt Lars Christensen det også naturligt, at der blev indgået et samarbejde med Team Tryghed. Et firma som på sin hjemmeside oplyser at det ikke kun tilbyder hjælp med såkaldt tryghedsskabende indsatser, men også tolker for kommuner. Et samarbejde der dog langt fra er af ny dato, for Lars Christensen har de seneste år indgået lignende aftaler med Team Tryghed i forhold til, at de skal forsøge at sætte en stopper for lokale unges hærgen.

Læs også : Odense Kommune forsøgte at skjule skandalesag om løn- og bonusudbetalinger til mandlig leder dømt for voldtægt af ældre underordnet mand

Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Odense Kommune. Det i de fakturaer, som Team Tryghed de seneste år har fremsendt til den fynske kommune.

 

Aftaler til 1.3 millioner kroner kun indgået mundtligt

Bilag der også slår fast, at det langt fra har været en billig oplevelse for de fynske skatteydere, at betale for at Team Tryghed er mødt op ved bassinkanten. Specielt ikke fordi firmaet synes at være blevet faste leverandører i sommerperioden, siden sin første opgave foråret 2020.

Læs også : Dyr kongerøgelse : Odense bruger 1 million kroner på prisuddeling denne weekend

Således fremgår det af de udleverede bilag, at Team Tryghed eksempelvis den 17. juli 2020 kunne fremsende fakturaer for omkring 150.000 kroner. Eller hvad der svarer til, at firmaet den dag fakturerede Odense Kommune for 573 arbejdstimer. Fakturaer der har været med til at gøre, at firmaets tryghedsvagter i svømmehaller i Odense i perioden mellem forsommeren 2020 og foråret i år, har stået skatteyderne i 1.299.000 kroner.

Læs også : Løn- og jobfest hos letbanen i Odense : Gennemsnitsløn på 739.682 kroner – selv administrative medarbejdere tjener langt over 500.000 kroner

Men hvad der præcist har været Team Trygheds opgaver, henstår noget i det uvisse. Det skyldes at Odense Kommune overfor Journalista.dk i en email oplyser, at ingen af aftalerne med firmaet har været indgået skriftligt.

Fakturaer fra konsulentfirma til Odense Kommune for bistand i forbindelse med tryghedsskabende indsats i svømmehal
Fakturaer fra konsulentfirma til Odense Kommune for bistand i forbindelse med tryghedsskabende indsats i svømmehal

Del artiklen her:




1 Comment

Skriv et svar til max Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*