Greve skulle have været et kraftcenter for Team Succes. Men også her måtte det ellers højt profilerede integrationsprojekt lukke ned, efter at medlemstallet var langt fra det lovede.
– Vi vil gerne give områdets ambitiøse unge de rigtige rammer for at få udviklet deres potentiale optimalt. Nogen af dem har brug for et lille skub for at komme rigtig i gang, og andre har brug en professionel sparingspartner, der kan vejlede og være med til at udvikle de unges ambitioner. Så derfor glæder vi os meget til at starte op her i Greve.
Sådan lød det fra Amir Esfanjani, daværende formand for Team Succes i Greve, da han overfor det lokale medie Grevenord.dk forklarede, hvad han sammen med resten af sin forening forventede at få ud af at starte op i den københavnske forstad. Det skete fra foreningens nye lokaler i Greve, hvis husleje løb op i over 200.000 kroner om året, hvilket man havde sikret sig et kommunalt tilskud til at betale for årene 2016 og 2017.
Læs også : Kommune brugte 644.000 kroner på konsulenter – som målgruppen ignorerede
Men selv om ambitionerne var store ved opstarten af Team Succes i Greve i 2014, gik det hurtigt ned ad bakke for organisationen, som har hovedkontor i Vejle. Det viser aktindsigter Journalista.dk har fået udleveret fra Greve Kommune både i forhold til den kommunale tildeling af tilskud til Team Succes, som organisationens efterfølgende opgivelse af at drive en lokalforening i Greve.
Lukket ned en lang række steder i landet – på trods af store offentlige tilskud
Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, oplyser Team Succes i korrespondancen med Greve Kommune, at man kun har et meget begrænset aktivitetsniveau i Greve. Et af de store problemer har ifølge foreningens egne oplysninger været, at kun meget få potentielle medlemmer ville betale 250 kroner om måneden for foreningens tilbud, der blandt andet tæller hjælp til lektier og at finde et fritidsjob.
Allerede tidligt i forløbet stod det klart, at der var store problemer i samarbejdet mellem Greve Kommune og Team Succes. Således skriver kommunen i et internt dokument i vurderingen af forløbet blandt andet :
– Trods store bestræbelser på at tiltrække flere betalende medlemmer er det ikke lykkedes for lokalforeningen (Team Succes i Greve, red.) at nå målet om 80 medlemmer. Ved indgangen til sommerferien 2016 var medlemstallet 22 i lokalafdelingen, hvoraf udgør bestyrelsen 7 af de kontingentbetalende medlemmer.
Læs også : Kommunal løsning på nedbringelse af udprintninger : Konsulentaftaler til millioner
Forhold som man fra Team Succes’ side ikke havde de store problemer med at erkende var et problem, hvilket man overfor kommunen oplyste var blandt årsagerne til, at man lukkede afdelingen ned i Greve. I et brev afsendt i den forbindelse oplyste Team Succes da også, at man i høj grad var gået væk fra det frivillige element i sit integrationstilbud. I stedet var der nu i meget høj grad tale om professionelt projektmageri :
– Landsforeningen vurderer, at målet med skabelsen af Team Succes Greve, som blev iværksat i 2013, stadigvæk er aktuelt og aktivt, blot at forankringen har ændret form fra at fungere i et foreningsregi til at fungere i et projektregi. Indsatserne og aktiviteterne kører fuldt finansierede videre frem til juni 2018, hvor det derefter kan vurderes, hvorvidt man fra kommunalt side igen ønsker at medvirke til at fortsætte indsatsen.
Læs også : Lisbeth Zornig fik halv million for at skrive én rapport – som blev forsinket i månedsvis
Således skrev Greve Kommune sig ind i statistikken for et af de steder, hvor Team Succes havde været nødsaget til at lukke ned, på trods af betragtelige offentlige tilskud.
Team Succes er ikke vendt tilbage på Journalista.dks henvendelser.
Vær den første til at kommentere