Kold skulder til lokalt dagblad : Kommune foretrækker at købe sine annoncer hos Facebook

Del artiklen her:

Aarhus Stiftstidende er ikke længere mediet, som Aarhus Kommune foretrækker at indrykke sine annoncer i, da fokus i stedet er på at købe reklameplads hos sociale medier.

Aarhus Stiftstidende Facebook

juristkontoret

En af landets største provinsaviser er Aarhus Stiftstidende, hvis nye domicil er placeret i den centrale del af Aarhus tæt på både byens hovedbanegård og rådhus. På den måde kan avisen, der er en del af Jysk Fynske Medier, siges at holde til i det absolutte centrum af Danmarks næststørste by.

Men når det kommer til indrykning af annoncer, har Aarhus Stiftstidende tilsyneladende mistet sin førerposition. I hvert fald når det kommer til Aarhus Kommune, som tidligere konsekvent brugte avisens forskellige platforme, når den skulle have formidlet budskaber ud til offentligheden.

Læs også : Offentlig myndighed bruger 168.000 kroner på at håne Arsenal-fans

For som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Aarhus Kommune, er fokus i disse år i stedet på de sociale medier – hvilket i Østjylland specielt vil sige Facebook. Det amerikanske medie tiltrækker nemlig flere kommunale skattekroner, end hvad tilfældet er for naboerne på Stiften.

Aarhus Kommunes opgørelser over annoncer købt hos Jysk Fynske Medier

 

Ikke kun Facebook – Aarhus Kommune gør også brug af Instagram

Således viser de fremsendte opgørelser fra Aarhus Kommune over dets udgifter til annoncer indkøbt hos Jysk Fynske Medier, der i denne forbindelse reelt dækker over Aarhus Stiftstidende, at kommunen i 2019 indrykkede annoncer for 1.009.932 kroner hos det lokale dagblad. En klar nedgang i forhold til de forudgående år, hvor Aarhus Kommune havde brugt mindst 1.2 millioner kroner.

Læs også : Receptionsløver i Zirkus Nemo : Randers byråd fejrede sig selv for 200.000 kroner

Det er sket samtidig med, at Aarhus Kommune i stigende grad anvender Facebook til at få sine budskaber ud. I 2019 brugte alene kommunens afdeling for Kultur- og Borgerservice 1.417.207 kroner på annoncer hos Facebook. Hvilket var med til at gøre, at de aarhusianske skatteydere sidste år i betalte 1.639.339 kroner, for at kommunens forskellige forvaltninger kunne blive promoveret via den amerikanske SOME-gigant.

Læs også : Sightseeing og gode restauranter : Regionsråd bruger over 300.000 kroner på rejse til Holland

Facebook er dog ikke den eneste amerikanske platform, som Aarhus Kommune fast vælger at poste penge i. Således oplyser kommunen i forbindelse med sin fremsendelse af opgørelser over udgifter til Facebook samtidig, at man også gør brug af Instagram.

Aarhus Kommunes opgørelser over indrykkede Facebook-annoncer

Del artiklen her:




1 Comment

  1. Der er stadig en stor del af befolkningen som ikke bruger “fæces”-book og som aldrig kommer til at bruge denne politisk korrekte platform.
    Så at man kun satser på reklame på “fæces”-book og tilsvarende andre venstreorienterede medier – er absolut ikke en smart idé.

Skriv et svar til En rigtig dansker Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*