Offentlig myndighed bruger 168.000 kroner på at håne Arsenal-fans

De seneste år er det langt fra gået fodboldholdet Arsenals vej, hvilket Sikkerhedsstyrelsen mente at kunne udnytte i en række Facebook-annoncer, som blev indrykket op til nytåret.

Sikkerhedsstyrelsen

Op til nytåret gik Sikkerhedsstyrelsen for alvor på de sociale medier, da man hovedsageligt på Facebook lancerede en kampagne, som skulle modvirke øjenskader i forbindelse med at det nye år blev skudt ind. Det skete blandt andet med et meme med teksten ”Har du en ven, der er Arsenal-fan. Så køb ham et par sikkerhedsbriller til nytårsaften. Så slipper han også for at få brændt øjnene ud næste år, når Gooners stadig ikke kan erstatte Wenger”.

En hentydning til de meget svingende resultater, som London-klubben har haft siden den sagde farvel til sin mangeårige træner Arsene Wenger. Overfor Fagbladet Journalisten forklarede Sikkerhedsstyrelsen brugen af memes af denne type med, at man ville i kontakt med unge mænd mellem 15 og 25 år – for at opfordre dem til at komme sikkert ind i 2020.

Læs også : Politikere sparer massivt på børn og unge – men bruger 265.000 kroner på rejse til England og Skotland

Hvad man fra styrelsens side dog ikke fandt anledning til at fortælle var, at det ikke var dens egen kommunikationsafdeling, der havde stået bag kampen. I stedet havde man hyret et kommunikationsfirma, hvilket fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Sikkerhedsstyrelsen.

Faktura fra kommunikationsfirma til Sikkerhedsstyrelsen

 

Kun 15 procent af budgettet gik til annoncering – resten til udvikling og administration

En aftaleindgåelse der langt fra blev en billig oplevelse for skatteyderne, som i alt blev pålagt at betale 168.750 kroner for kampagnen. Langt størstedelen af udgifterne gik dog til dens udvikling, da det kun var en lille del af budgettet, der rent faktisk blev brugt på at få spredt Sikkerhedsstyrelsens budskab.

Læs også : Kommunekassen er næsten tom – topembedsmand scorede alligevel million i gyldent håndtryk

Således blev alene 25.000 kroner ud af det samlede budget på 168.750 kroner brugt til annoncering, eller hvad der svarer til lige under 15 procent. Den klart største post på budgettet blev brugt til det, man fra leverandørens side omtaler som ”Udvikling af nyt FB-indhold samt udvikling af content-plan og opsætning af dark posts samt opsætte annoncer til segmenterede målgrupper”.

Læs også : Ministerium lejede mødelokale i Polen i 13 dage – for 75.000 kroner

De resterende 45.000 kroner gik til projektledelse og såkaldt community management, hvilket stod skatteyderne i henholdsvis 10.000 kroner og 35.000 kroner.




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*