Kommunale monopolselskaber bruger formuer på sportsoplevelser – og aner ikke hvad de får for pengene

Del artiklen her:

Selv om kommunale forsyningsselskaber har monopol på eksempelvis renovation, bruger de alligevel meget store beløb på sponsoraftaler med professionelle sportsklubber – så de ansatte kan komme gratis ind til kampene.

– Odense Renovation er et kommunalt ejet aktieselskab under Borgmesterforvaltningen. Virksomheden har mange aktiviteter, og blandt de største er indsamling af affald i kommunen.

Sådan lyder den korte udgave af den præsentation, som Odense Renovation giver af sig selv på sin hjemmeside. Her slår den kommunale renovationsvirksomhed samtidig fast, at den dagligt tager i mod affald fra de omkring 190.000 indbyggere, der bor i og omkring Odense.

Men Odense Renovation er dog langt fra kun en virksomhed, som har monopol på indsamlingen og forbrændingen af affald i den fynske hovedstad. Det er også stedet som i dén grad er rundhåndet med skatteydernes penge, når det handler om tildeling af sponsorater.

Læs også : Socialdemokratisk byrådsmedlem : Mine gratis fodboldbilletter rager ingen

Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i sponsorater fra ikke kun Odense Renovation, men også landets andre offentligt ejede virksomheder, der kontant støtter holdene i de bedste rækker indenfor fodbold, håndbold og ishockey.

For de hovedsageligt kommunalt ejede selskaber gælder, at lige så hurtige de er til at bruge skatteydernes penge på fx at komme til Superliga-fodbold, lige så langsomme er de til at vurdere, hvad der faktisk kommer ud af besøgene på stadion.

Sponsoraftaler indgået mellem Odense Renovation og OB, Odense Bulldogs og Odense Håndbold

 

Skraldefirma uden evaluering af aftale med Superliga-klub

Således viser de fremsendte bilag til Journalista.dk, at et selskab som Odense Renovation, er blandt sponsorerne i blandt andet Superliga-klubben OB. Uanset at skatteyderne tvinges til at betale 81.250 kroner til sponsoratet i fodboldklubben, ligger Odense Renovation ikke inde med en evaluering af, hvad man får ud af aftalen.

Læs også : Kommunalt varmeværk forærede sponsor-billetter til 40.000 kroner væk – til sine medarbejdere

Overfor Journalista.dk oplyser firmaet i en email samtidig, at der ikke nødvendigvis er den store strategi bag måden, som selskabet bruger sine dyre sponsorbilletter på :

– I kontrakten indgår 6 styk Club OB Erhverv VIP kort. Det er såkaldte øl/vand/pølse billetter, hvor der er siddepladser på modsatte side af hovedtribunen. Disse kan reserveres 2 ad gangen, via en kalender på en opslagstavle. Den enkelte medarbejder kan kun reservere til én kamp ad gangen. Én billet har en sæsonværdi på 1.950 kroner og med 13 hjemmekampe og pokalkampe, så har billetten en værdi pr. kamp på maksimalt 150 kroner.

Læs også : Borgmesterens konto betaler alle byrådsmedlemmers sæsonkort til Superligaen – på skatteydernes regning

Odense Renovation har samtidig sponsoraftaler med Odense Håndbold og ishockey-klubben Odense Bulldogs, hvilket står skatteyderne i henholdsvis 87.500 kroner og 92.500 kroner. Heller ikke for disse aftaler, er der udarbejdet skriftlige evalueringer.

DIN Forsynings sponsoraftaler indgået med Ribe-Esbjerg Håndbold, Esbjerg Energy og Esbjerg fb

 

Ingen nedre grænse for skatteyderbetalte sponsoraftaler

En anden kommunal virksomheder med et stort forbrug af skatteyderbetalte sponsorater, er DIN Forsyning. Det kommunale vestjyske firma støtter årligt således fodboldklubben Esbjerg fB med 187.500 kroner, håndboldklubben Ribe-Esbjerg HH med 22.500 kroner og ishockey-klubben Esbjerg Energy med 33.750 kroner, uden at dette har medført egentlige evalueringer af, hvad skatteyderne har fået for pengene.

Læs også : Filmfolk forsøgte at skjule kæmpe forbrug af vin, øl og champagne under sydens sol på skatteydernes regning

Samtidig oplyser firmaet i en email til Journalista.dk, at man ikke har overblik over, hvem der eksempelvis har gjort brug af sponsorbilletter til Esbjerg fBs hjemmekampe :

– Jeg kan oplyse, at billetter generelt benyttes i begrænset omfang og at benyttelsen er sket af såvel bestyrelsesmedlemmer som ledere og medarbejdere. Der er ikke ført protokol over, hvem der har anvendt billetterne. Værdien af billetterne for den enkelte antages at udgøre samme beløb som en entrebillet

Læs også : Afsløring : Anna Mee fik kæmpe rabat af Københavns Kommune på leje af rådhus til sit bryllup

Der synes heller ikke at være nogen nedre grænse for, hvilke kommunale selskaber, der enten direkte eller indirekte sponsorere de lokale eliteidrætshold. Selv kommunale svømmehaller i skikkelse af Svømmecenter Falster, har lavet aftaler med lokale tophold i form af Nykøbing FC, så medarbejderne kan komme gratis til fodbold.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*