Skærer ned på de ældre – men bruger 50.000 kroner på en bjergbestiger

Del artiklen her:

I Viborg er de efter eget udsagn nødt til at spænde den økonomiske livrem voldsomt ind. Alligevel var der luft i budgettet til at betale et PR-bureau, da en bjergbestiger skulle til Mount Everest.

– Vi vil forsøge alt, hvad vi kan, så vi undgår at skære ned i plejen af de ældre, men love noget, det kan jeg ikke. Det vil være useriøst.

Sådan lød det sidste forår fra Mette Nielsen, formand for ældre- og sundhedsudvalget i Viborg Kommune, da hun overfor Viborg Stifts Folkeblad skulle forklare om de besparelser, som den jyske kommune stod overfor. Ifølge socialdemokraten drejede det sig om 14 millioner kroner, som man skulle finde i budgettet.

Men det er dog ikke alle dele af forvaltningen i domkirkebyen, som har været lige hårdt af den ellers erklærede stramme økonomi. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Viborg Kommune.

Herunder i de udgifter, som kommunen foreløbigt har afholdt til en bjergbestigers ekspedition til det legendariske Mount Everest. En rejse som blandt andet følges op med arrangementet ”Fest på toppen af Viborg”, som finder sted på Viborgs Rådhus den 2. juni.

 

Bjergbestiger : Sammen når vi toppen i Viborgs farver

Ifølge de fremsendte bilag har det det inklusiv moms foreløbigt kostet Viborgs skatteydere 50.000 kroner, at der ydes tilskud til bjergbestigeren Rasmus Kraghs rejse.

Det oplyser kommunens forvaltning i en email til Journalista.dk :

– Vi har været behjælpelig med pressearbejdet, som er faktureret – både med markedsføring af Viborg Kommune og ”Viborg på Toppen”. Udgift til denne markedsføring af både kommune og projekt udgør 40.000 kroner, hvilket også fremgår af faktureringen.

For det beløb får skatteyderne først og fremmest en markering af byens navn, når Rasmus Kragh står på toppen af Mount Everest. Samtidig skriver han på sin hjemmeside, at Viborgs grønne farver også indgår i hans bestræbelser :

– Projektets logo er designet i de samme farver som Viborg Kommune, og refererer til vores fælles rejse mod toppen af verden.

Eneste forskel på Rasmus Kraghs normale logo og det anvendte i forbindelse med turen til Himalaya, er dog at den ellers anvendte orange farve er blevet udskiftet med en grøn.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*