Udskældt reklamekampagne koster millioner : Opfordrer syge til at ringe mindre til lægen end tidligere

Pressefoto fra Region Hovedstaden taget af Thomas Voss
Del artiklen her:

Kampagnen er i høj grad blevet kritiseret for, at den får syge til at ringe mindre til akuttelefonen, end hvad godt er – hvorfor risikoen er, at de ikke bliver behandlet i tide.

– Ingen spørgsmål er for store eller for små til 1813.

Sådan lød det tidligere fra Region Hovedstaden, når talen faldt på dens akuttelefon. Men noget har i dén grad ændret sig på dette punkt for regionen, hvilket fremgår af en reklamekampagne, som den satte i gang i slutningen af januar i år.

Det med hovedbudskabet om, at indbyggerne i og omkring hovedstadsområdet skal ringe mindre til akuttelefonen end tidligere. Hvilket har medført kritik over en bred kam, fordi risikoen derved er, at syge ikke bliver behandlet i tide.

Læs også : Region Hovedstaden bruger millioner på EM i fodbold – men kun regionsrådsformanden får noget for pengene

Overfor statsmediet Danmarks Radio udtalte Jonas Egebart, direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab, i forbindelse med kampagnens opstart, at der var tale om et brud på den hidtidige praksis i forhold til akuttelefonens anvendelse :

– Hvis man bliver akut syg i vores åbningstid, skal man ringe til 1813. Men det kan være svært at vide, hvad der kræver et akut opkald nu og her, og hvad der kan vente til egen læge åbner. Det vil vi gerne kommunikere tydeligere med 1813.dk og med kampagnen.

 

Ekstra regning for oplæg og ”strategi og kreativitet”

Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Region Hovedstaden, har det været en dyr oplevelse for skatteyderne, at blive opfordret til at ringe mindre end tidligere til akuttelefonen. Det efter at et udbud fastslog, at det blev reklamebureauet Pong ApS, der fik opgaven.

Læs også : Region Hovedstaden giver gennemsnitsløn på 608.049 kroner – nordjyderne må klarer sig for 100.000 kroner mindre om året

Efterfølgende kunne firmaet i slutningen af 2022 og begyndelsen af i år i alt fremsende tre fakturaer, hvor af klart den største lød på 1.400.375 kroner. Ligesom det også trak op i det samlede regnskab, at PONG ApS i december sidste år, fik betalt en regning på 185.625 kroner for ”strategi og kreativt oplæg”.

Læs også : Rejselysten flåde : Region Hovedstaden har brugt 2.914.120 kroner på studierejser i Sundhedsplatformen – til samme lille amerikanske by

Dermed løb skatteydernes samlede regning for reklamekampagnen op i 1.597.812 kroner, da Pong ApS også kunne opkræve 11.812 kroner. Det for en række såkaldt animerede SoMe-posts, som handlede om rekruttering af sygeplejesker.

Fakturaer fra reklamebureau til Region Hovedstaden

Del artiklen her:




1 Comment

  1. Jeg har et gratis råd til Region H. Omdøb 1813 til “Fis af-telefonen”. Så vil problemerne med os irriterende syge skatteydere være løst.

Skriv et svar til Thomas Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*