Vinderne af kongehusbesøgene : De lokale medier og restauranter

Del artiklen her:

De lokale medier står i kø for at dække kongehusets besøg. Det er måske ikke så mærkeligt, når man ser på, hvor mange kommunale annoncekroner besøgene er værd for dem.

– Det kan man ikke fo lange hver dag. Vi er stolte af det, når hun kommer, det kan du tro.

Sådan lød det fra Stefania Krukiewich overfor TV2 Nord, da nordjyden var blandt dem, der mødte op for at se Dronning Margrethe indvie Skagens Museum den 12. februar 2016. En dag der ifølge det officielle program ikke kun ville byde på en fremvisning af feriebyens museum, men også en større frokost på et lokalt spisested.

Dermed fulgte besøget i Nordjylland en fremgangsmåde, som synes klassisk for besøg af kongehuset. Ikke kun når det handler om besøg rundt om i landet som i Skagen, men også når kongeskibet lægger til i forbindelse med sommertogterne.

Det viser aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos de kommuner, der de seneste 6 år har haft besøg af den kongelige familie. Herunder i de udgifter, som skatteyderne har betalt for, at de arrangerende kommuner har kunnet beværte de kongelige – og reklamere for besøgene.

 

Store udgifter til bespisning på byens bedre restauranter

En af de kommuner der siden 2011 har haft besøg af Kongehuset er Frederikshavn Kommune, der i 2015 fik royalt besøg i forbindelse med sommertogtet. Et besøg der i alt stod skatteyderne i 651.410 kroner inklusiv moms.

Ifølge de fremsendte bilag udgjorde bespisningen til såvel de kongelige gæster som kommunens top, en stor del af dette beløb. Det skyldtes indkøb af mad og drikkevarer fra både Skagens Spisehus, Skagen Odde Naturcenter, Restaurant De 2 Have og Skagen Kultur- og Fritidscenter. I alt gav det en regning for fortærringen alene på 194.010 kroner inklusiv moms, hvoraf Restaurant De 2 Have tog sig af den største portion med 68.545 kroner.

Selv om Frederikshavns udgifter kan synes iøjnefaldende, er de dog ikke markant større end eksempelvis Faaborg-Midtfyn Kommunes i 2012. Her måtte skatteyderne betale 138.934 kroner inklusiv moms, for at dronningens arrangementer kunne beværtes af tre forskellige restauranter og cateringselskaber.

Danmarks mindste kommuner finder også gerne den store pung frem, for at dronningen og hendes følge kan få stillet sulten og tørsten. Således betalte skatteyderne på Læsø i 2013 100.259 kroner inklusiv moms for denne del af besøget, som i alt løb op i 517.165 kroner.

 

Omfattende annoncering i lokale medier

En anden fast og stor udgift i forbindelse med kongehusets besøg, er annoncerne – eksempelvis i form af særtillæg i den lokale presse. Selv om det meste af byen er klar over det forestående besøg, synes det alligevel nødvendigt for kommunerne at gøre brug af meget store reklametrommer.

Sådan var det eksempelvis ved besøget i Frederikshavn i 2015, hvor de lokale medier bragte annoncer for sammenlagt 126.518,54 inklusiv moms.

Markedsføringen var også til at tage og føle på i 2014, hvor kongehusets sommertogt lagde vejen forbi Ringkjøbing-Skjern Kommune. Det til glæde for Berlingske Media, hvis annoncesælgere kunne sætte 60.613,50 kroner inklusiv moms ind på kontoen.

Enkelte kommuner er gået skridtet videre, og har på trods af egne kommunikationsafdelinger hyret ekstern bistand. Det har blandt andet været tilfældet i Hjørring Kommune, da det var deres tur til at få besøg af Dronning Margrethe og sommertogtet i 2011. Her gjorde nordjyderne brug af københavnske mediefolk, som inklusiv moms blev aflønnet med 146.710 kroner.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*