DR-stjerne bryder tabu : Så meget tjente jeg som vært på TV-Avisen – og det var langt mindre end hans chefer

Hos Danmarks Radio nægter de at oplyse, hvad deres studieværter tjener. Men nu bryder Reimer Bo Christensen tavsheden og fortæller, hvad han tjente som DR-vært.

– Vi kan af konkurrencemæssige årsager ikke oplyse, hvad vores studieværter tjener.

Sådan har det lydt igen og igen fra Danmarks Radios juridiske afdeling, når Journalista.dk har spurgt ind til de lønninger, som det statslige mediehus udbetaler til sine studieværter. Det uanset om studieværterne arbejder med fjernsyn, eller om værterne har været tilknyttet DRs forskellige radiokanaler. Derfor har DR med udgangspunkt i en undtagelsesbestemmelse i Offentlighedsloven, nægtet at give aktindsigt i, hvad eksempelvis studieværterne på TV-Avisen tjener. Af samme årsag har det heller ikke været muligt at medtage studieværternes løn i de oversigter, som Journalista.dk har offentliggjort over aflønningen af ledende DR-medarbejdere.

Læs også : Pengeregnen fortsætter hos DR : 15 skrivebordsgeneraler tjente over millionen i 2016

Men det er det delvist nu, fordi den tidligere vært på TV-Avisen, Reimer Bo Christensen, oplyser hvad han tjente, da han i årene 2001-2010 var public service-stationens måske mest kendte ansigt.

 

Studieværtsløn mellem redaktør og kanalchef

Til Journalista.dk oplyser Reimer Bo Christensen, at han grundet flytninger har svært ved at finde frem til sine årsopgørelser og lønsedler. Men at han er forholdsvist sikker på, hvad der gik ind på kontoen hver måned, mens han var frontfigur på DR :

– Jeg mener, jeg tjente mellem 70.000 og 75.000 kr om måneden plus arbejdsgiverandel af pension på 10 procent. Men det kan godt have været mindre.

Læs også : Ansatte sin egen datter til Eurovisionen – scorer alligevel nyt topjob hos DR til 730.000 kroner om året

En løn der uanset den almindelige prisudvikling siden 2010 skal ses i sammenhæng med, at en årsløn på omkring millionen, langt fra er iøjnefaldende hos Danmarks Radio. Således tjente 15 først og fremmest administrative medarbejdere ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Danmarks Radio i 2016 over 1 million kroner, hvis der sker medtagelse af arbejdsgiverbetalte pensionsindbetalinger.

Læs også : Endnu engang : DR-chef ansat uden jobopslag – til løn på 800.000 kroner om året

Det høje lønniveau fortsætter også for nyansatte, hvilket eksempelvis er tilfældet for den nye redaktør på P3, Steffen Raastrup. Fra DR Jura oplyses det, at hans faste årsløn er på 621.420 kroner, hvortil kommer pensionsindbetalinger på 73.579 kroner, så aflønningen for redaktøren, der på P3 blandt andet er placeret under kanalchefen, samlet står licensbetalerne i lige under 700.000 kroner.

Hertil kan komme forskellige bonusser, som DR har for vane at udbetale til sine ledende medarbejdere.

 

Udtalt kritiker af hemmelighedskræmmeri blandt mediebosser

Reimer Bo Christensens oplysninger om hans lønforhold kommer samtidig med, at han er blandt de mest udtalte kritikere af det hemmelighedskræmmeri, der omgiver aflønningen af mediehusenes topledere.

Læs også : Pengeregnen fortsætter hos DR : 15 skrivebordsgeneraler tjente over millionen i 2016

En diskussion opstået i forlængelse af, at Slots- og Kulturstyrelsen har forsøgt at indhente lønoplysninger for chefredaktører og direktører hos de medier, som hvert år modtager millioner af kroner i mediestøtte betalt af skatteyderne. Det i forbindelse med Folketingets forestående vurdering af, om der er behov for en revision af mediestøtteordningerne.

Læs også : Ansatte sin egen datter til Eurovisionen – scorer alligevel nyt topjob hos DR til 730.000 kroner om året

Det er dog de færreste store medier som eksempelvis Ekstra Bladet og Jyllands-Posten, der har ønsket at oplyse politikerne om, hvordan deres chefredaktører aflønnes. Blandt undtagelserne er chefredaktørerne for BT og Berlingske, som ifølge Berlingske Medias oplysninger til Folketinget, årligt inklusiv pensionsindbetalinger tjener 1.591.150 kroner.

Eller hvad der svarer til, at de to chefredaktører tjener mindre, end hvad tilfældet er for seks DR-medarbejdere.




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*