Kendisjournalist scorede kassen på MeToo-interviews – med sine tidligere kollegaer

Del artiklen her:

Selv om DMJX kæmper med store økonomiske og administrative udfordringer, var der ingen problemer med at finde luft i budgettet til et projekt, hvor en tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet interviewede en række af sine gamle kollegaer.

En af de helt store overraskelser indenfor medie-Danmark den tidlige vinter 2019 var, at Karen Bro efter en årrække på Ekstra Bladet, valgte at stoppe på avisen. Det efter at hun indtil sin afgang, havde haft rang af chefredaktør – og således var placeret lige under den daværende ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen. En position Karen Bro blandt andet brugte, til at deltage i en række tv-udsendelser, ligesom hun også fast af Ekstra Bladet blev anvendt som kommentator.

Karen Bro forlod Ekstra Bladet for i stedet at blive tilknyttet 5Media, der er finansieret af det, kendisjournalisten overfor forskellige medier, omtalte som en velhavende udenlandske kvinde med en feministisk dagsorden. Samarbejdet med 5Media, som også havde en af Helle Thorning-Schmidts døtre ansat som journalist, blev dog kun særdeles kortvarigt, da Karen Bro få måneder efter sin ansættelse meldte ud, at den var ophørt grundet uoverensstemmelser med ejeren omkring den redaktionelle linje.

Læs også : Bruger million på kunst – mens eleverne forsvinder og lærerne fyres

Afskeden med først Ekstra Bladet og efterfølgende 5Media har gjort, at Karen Bro har haft mulighed for at kaste sig over andre projekter. Eksempelvis i år, hvor hun har været tilknyttet Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der normalt forkortes DMJX.

Aftale indgået mellem DMJX og Karen Bro omkring MeToo-projekt

 

Flere hundrede timer afsat til interviews og deres bearbejdning

En væsentlig del af projektet bestod i, at Karen Bro i forlængelse af MeToo-debatten, skulle foretage interviews med det, der i aftalen blev omtalt som en række mediepersonligheder. Det i forhold til MeToo-problemer indenfor medieverdenen, hvilket de seneste måneder i høj grad har drejet sig om statsmediet DR og venstreorienterede Politiken.

Læs også : Ingen smalle steder : Journalisthøjskolen betalte 242.500 kroner for kontroversiel reklamefilm

Ud af de i alt hele 445 timer der var afsat til Karen Bros MeToo-projekt på DMJX, var mindst lige over 200 afsat til gennemførslen af de forskellige interviews – og bearbejdelsen af dem. Den samlede udgift til DMJX for Karen Bros projekt, stod inklusiv moms i 250.000 kroner. Eller hvad der forholdsmæssigt svarer til, at hun fik omkring 125.000 kroner for at interviewe andre velkendte journalister.

Læs også : Journalisthøjskolen valgte absolut dyreste løsning ved kontroversiel videofilm

Udgiften til Karen Bro skal samtidig ses i sammenhæng med, at DMJXs økonomistyring de seneste år i dén grad har været under beskydning. Tidligere på måneden udtalte Per Nikolaj Buch, professor i økonomi på Aalborg Universitet, til Journalistforbundets fagblad Journalisten, at DMJX skulle være glad for, at man ikke havde haft en Britta Nielsen-type ansat. For i så fald ville alle betingelser have været opfyldt, for at der kunne være blevet gennemført et kæmpe svindelnummer med uddannelsesinstitutionens midler, da de interne kontrolfunktioner ifølge professoren fremstår begrænsede.

DMJXs iøjnefaldende forbrug af skatteydermidler, kan også ses i forlængelse af, at man den seneste tid, har været nødsaget til at afskedige lærere. Omvendt har der været penge i kassen til, at skolen har brugt millioner på ny kunst.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*