Statsmedie brænder millioner af skattekroner af på at brande sig selv : Mørklægger hvad pengene er gået til

Del artiklen her:

Samtidig med at TV2 Kosmopols journalister igen og igen kræver åbenhed fra alle andre, kæmper den i afgørende grad skatteyderfinansierede tv-station for at hemmeligholde, hvem den har givet millionordrer til i forbindelse med udskældt brandingkampagne.

9 millioner kroner.

Så meget har det kostet skatteyderne, at den statslige regionalstation TV2 Lorry i år skiftede navn og grafisk udtryk til TV2 Kosmopol. En udgift der langt fra var noget, der vakte politisk begejstring, da journalisterne tidligere på foråret fremlagde deres planer og forklarede om de afholdte udgifter til de politiske chefer på Christiansborg.

En kritik der i høj grad skyldtes at TV2 Kosmopol, der grundet sin status som regional tv-station er sikret faste indtægter fra skatteyderne på trods af muligheden for at sælge reklamer, havde fundet det nødvendigt at optage store lån i sin ejendom på Frederiksberg i København, for at finansiere kampagnen.

Læs også : Statslig tv-stations vilde påstand : Har ikke aftalen indgået med kioskejer – som den snød til at udlevere ulovlige videobånd

Fordi det i afgørende grad er skatteyderne der finansierer ikke kun TV2 Kosmopol men også de andre regionale TV2-stationer, er de til en vis grad omfattet af reglerne om aktindsigt. Men ifølge TV2 Kosmopol selv, skal offentligheden ikke have adgang til oplysninger om, hvordan skatteydernes penge blev brugt i forbindelse med stationens stærkt kritiserede brandingkampagne.

 

Undren fra politisk hold over udgifternes størrelse

Det fremgår af aktindsigter, som den regionale tv-station har fremsendt til Journalista.dk.

Læs også : Regional statslig tv-station fik skandaleramt kommunalt tilskud til udsendelser – som seerne fravalgte

Men dermed hører forpligtelserne ifølge TV2 Kosmopol selv tilsyneladende også op, for på trods af at tv-stationens journalister igen og igen kræver åbenhed hos alle andre, har den selv overstreget alle informationer om, hvad der blev indkøbt i forbindelse med brandingkampagnen. Det eneste statsmediet har ønsket at oplyse om er, hvilke firmaer der skete indkøb hos i forbindelse med markedsføringen af navneskiftet.

Læs også : Kommune betalte 4.000 kroner i minuttet for TV2-promovering

For at være helt sikker på at alle væsentlige forhold omkring afholdte udgifter er ulæselige, har TV2 Kosmopol tilsyneladende først printet fakturaerne fra leverandørerne ud. Det for efterfølgende at overstrege prisinformationerne, inden at de statslige tv-folk scannede de overstregede fakturaer ind igen.

Fakturaer udleveret af TV2 Metropol
Fakturaer udleveret af TV2 Metropol

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*