Igen i år var der markant deltagelse fra Det Danske Filminstitut, da den årlige filmfestival i Cannes løb af stablen.
Det Danske Filminstitut (DFI) er særdeles flittige gæster, når det handler om specielt de europæiske filmfestivaler. Ikke kun i forhold til eksempelvis Berlins årlige festival, men også Frankrigs absolut førende i Cannes.
Festivalen placeret i det sydlige Frankrig har igennem de seneste årtier været stedet, hvor DFIs medarbejdere har været værter for meget store receptioner, ligesom de også har boet i nogle særdeles markante hoteller og ferielejligheder. Et forbrugsmønster gik igen i forhold til 2019, hvor en stor delegation fra DFI lagde vejen forbi den legendariske sydfranske festival.
For som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos DFI, var der heller ikke i år de store begrænsninger i forbruget under Cannes Festivalen – eksempelvis når der skulle findes finansiering til indkvartering og afholdes store sociale sammenkomster.
Næsten halvdelen af budget brugt på kæmpe reception
Således fremgår det af de fremsendte bilag, at skatteyderne eksempelvis måtte grave dybt i lommen, da DFIs udsendte blev indkvarteret under 2019-udgaven af Cannes Festivalen.
Alene overnatningerne på forskellige hoteller og moteller medførte en udgift på 57.060 kroner, ligesom det også spillede ind på den samlede regning på 319.480 kroner, at alle deltagerne i DFIs delegation, skulle akkrediteringer til at komme ind til selve festivalen.
Den helt store udgift på budgettet var dog den reception, som DFI afholdt i Cannes. Her var 150 gæster inviteret til det, som ifølge fakturaen fra leverandøren lød på nordisk buffet. Hertil kom så blandt andet 480 Carlsberg-øl, 114 flasker vin og 30 små flasker champagne, hvilket i alt medførte en regning på 17.497 euro – eller hvad der svarer til 130.749 kroner.
Læs også : Amok i annoncer : Filminstitut brugte 150.000 kroner på Oscar-uddeling
Dermed var det dog ikke helt slut for DFI i forhold til betaling til receptioner, da man afholdt udgifter på 12.638 kroner ved sociale sammenkomster med finske Suomen og Det Svenske Filminstitut.
Hvis det er “smørelse” for at få solgt et produkt, er det meget udbredt. Dvs bruger du 300 kg. Og får 600 kg. Tilbage er det en god forretning. Men det er en “glidebane”-den fortsætter og bliver større og større! Der har vi det igen – manglende kontrol, og “et t’a selv bord”. Velbekomme!