Loud-podcast om sex markedsført overfor 12 årig pige af direktør på stationen og influencer – men politiet vil ikke gribe ind

Del artiklen her:

I bestræbelserne på at få lyttere til sine podcasts, har Radio Loud hyret en influencer, der sammen med en af stationens ledende medarbejdere, opfordrede en særdeles ung lytter til at følge med i hendes sexråd.

Siden Radio Loud for første gang gik i luften 1. april sidste år, har ét ord klæbet sig til den statsfinansierede radiostation : Fiasko. Det først og fremmest i forhold til lyttertallet, der har været så lavt, at det i flere omgange slet ikke har kunnet måles. Et forhold der også har gjort, at Radio Loud i perioder ikke har indgået i lyttermålingerne, der hver uge udsendes af Kantar Gallup.

Læs også : Radio Louds bagmænd scorer millioner i statsstøtte på radioer uden studier, samsendinger og tv-forening med base på deres kommercielle radiostation

De ikke-eksisterende lyttere har været en væsentlig årsag til, hvorfor stationen, hvis årlige tilskud står skatteyderne i 60 millioner kroner, er begyndt at gøre brug af en såkaldt podcast-først-strategi. Det vil sige at Radio Louds udsendelser ved deres produktion tænkes ind i podcastuniverset – på trods af at Loud er en radiostation.

Læs også : Loud-bagmænd handler med sig selv for millioner af skattekroner – så tæt forbundne er de

En strategi der synes at have haft meget store udfordringer, da det reelt kun har været i lande som Indonesien, Spanien og England, at Radio Louds podcasts har opnået hitlisteplaceringer. Det på trods af at dansk i disse lande er et fremmedsprog, talt af næsten ingen. Radio Loud har tidligere overfor Journalista.dk ikke ønsket at oplyse, om lyttersucceerne i Fjernøsten, Sydeuropa og England skyldes, at man ved en fejl har indrykket annoncer her.

Det efter et forløb, hvor en stor del af følgerne på stationens sociale medieplatforme, har fremstået som falske. Det drejede sig blandt andet om en lang række brasilianske børn, som for en stor dels vedkommende, så ud til at komme fra slumområder i det sydamerikanske land.

Opslag fra influenceren Tine Maria

 

12-årig forsikret at hun fint kunne lytte til sexpodcast

For at få flere lyttere til sine podcasts, har Radio Loud hyret influencere såsom Tine Maria. Det ved at Youtuberen og Instagram-brugeren, får betaling for at markedsføre en podcast om sex, hvilket sker på hendes sociale platforme.

Læs også : Mens Loud advarer mod hævnporno – så deler satireredaktøren nøgenbilleder af navngivne danske kvinder

Det i form af podcasten ”Bare sex”, som Tine Maria i et opslag på Instagram beskriver på denne måde :

– Det er to super søde og almindelige (!!!) piger der bare taler om sex og deres erfaringer og hvad de har lært af det.

Læs også : Loud er nu en officiel fætter-kusine-fest : Bestyrelsesformandens fætter ansat i chefstilling – på skatteydernes regning

Det skete tidligere på ugen, hvilket fik en erklæret 12 årig pige, hvis profilbillede bærer præg af forkærlighed for dyr, til at spørge om der var en aldersgrænse på, hvornår man måtte lytte til podcasten.

Til det svarede Tine Maria :

– Der er ikke nogen aldersgrænse.

Udtalelse fra Østjyllands Politi om markedsføringen af podcasten overfor mindreårig

 

Loud-direktør fastslog overfor 12 årig at der ikke gjaldt nogle aldersgrænser

Et forhold der fik en række brugere af det sociale medie helt op i det røde felt, fordi Louds podcast således blev markedsført overfor en 12 årig pige – væsentligt under den seksuelle lavalder. Samtidig medførte det også en mindre shitstorm overfor Loud, da fremgangsmåden blev taget op af Twitter-profilen Loudmigirøven.

Læs også : Nettet strammes om Radio Loud : Radio- og TV-Nævn undersøger stationens pantsætning af hele sit statstilskud på 60 millioner kroner om året

En enkelt af kritikerne af markedsføringen, var så meget i tvivl om hvorvidt der var tale om en lovlig fremgangsmåde, at han rettede henvendelse til Østjyllands Politi. Herfra lød meldingen dog, at der ikke syntes at være blevet begået noget strafbart, da man fra Radio Louds side alene havde oplyst om manglende aldersgrænse for aflytningen af podcasten.

Læs også : Loud med omfattende revisorpåtegninger: Radio- og TV-Nævnet mærklægger årsagerne

Det på trods af, at Radio Louds såkaldte digitale direktør, Rasmus Mark Pedersen, også deltog i debatten og ikke fandt anledning til at påtale, at markedsføringen af podcasten skete overfor en mindreårig. Uanset at det tydeligt fremgik af pigens indlæg at spørgeren kun var 12 år gammel, mente Rasmus Mark Pedersen efterfølgende i tråden ikke, at han havde haft kendskab til hendes alder.

Læs også : Loud-chef kontaktede kritikers kunde : Hun krævede mig fyret – efter at have fremsat forkerte og udokumenterede påstande

Dette efter at han af andre Instagram-brugere blev gjort opmærksom på, at det kunne være grænseoverskridende, når væsentligt ældre mænd på den måde, indlader sig i samtaler om sex med kun 12 årige piger.

Rasmus Mark Pedersens deltagelse i markedsføringen af sexpodcast overfor 12 årig pige

Del artiklen her:




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*