Ny bro ramt af fiasko – men PR-bureau scorer alligevel million på at markedsfører den

Det har åbenbart været nødvendigt med et omfattende kommunikationsarbejde i forbindelse med åbningen af Kronprinsesse Marys Bro.

Kronprinsse Marys Bro Vejdirektoratet

Tidligere i år åbnede Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund, hvilket dog langt fra er blevet den succes, som man fra blandt andet Frederikssund Kommunes side havde forventet.

En stor del af forklaringen på det skal findes i, at der skal betales bompenge for at køre over den 1.4 kilometer lange bro. Eksempelvis koster det 14 kroner for personbiler og varevogne, hver gang at gør brug af broen.

Læs også : Millionær på dårlig ledelse : Fyret kommunal chef scorede fratrædelsesgodtgørelser fra to kommuner på to år – for i alt 1.971.220 kroner

Men på trods af at der har været meget langt mellem bilisterne på den nye bro, har det alligevel været en dyr oplevelse for skatteyderne at få den markedsført. Det skyldes først og fremmest den aftale, som Vejdirektoratet har indgået med et københavnsk PR-bureau.

Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Vejdirektoratet i såvel de fakturaer bureauet har fremsendt, som den aftale det indgik, inden arbejdet blev igangsat.

Aftale indgået mellem PR- og kommunikationsbureau og Vejdirektoratet

 

Passagerantal langt fra det forventede for ny broforbindelse

Således fremgår det aftalegrundlaget mellem PR-bureauet og Vejdirektoratet, at bureauet har sikret sig en aftale på 800.000 kroner eksklusiv moms, eller hvad der svarer 1 million kroner inklusiv den statslige afgift.

Læs også : Kommunal havn købte rådgivning for en million kroner hos bestyrelsesformandens advokatfirma – uden at indhente tilbud fra andre

Det for i 2019 at udføre ydelser, der ifølge den indgåede aftale blandt andet omtales som :

– Samlet strategi for arbejdet med den kommercielle kommunikation frem mod broens åbning, og

– Planlægge og eksekvere den kommercielle kommunikation i forhold til projektet med en ny forbindelse over Roskilde Fjord.

Læs også : DR med spenderbukserne på : Bruger 61.3 millioner kroner på at kopiere Youtube

På trods af de store udgifter til et PR-bureau, har det dog knebet gevaldigt med at lokke kunder til Kronprinsesse Marys Bro. Således lød meldingen overfor TV2Lorry i slutningen af november, at omkring 3.000 køretøjer dagligt krydser den 1.7 milliarder kroner dyre bro.

Hvilket er langt færre, end hvad forventningen lød, da broen blev åbnet tidligere på året.

Fakturaer fra PR- og kommunikationsbureau til Vejdirektoratet i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*