Store statsstøttede medier bruger Journalista.dks research og vinklinger til sine ”afsløringer” – og påstår selv at have fundet frem til dem

Del artiklen her:

En række af Journalista.dks historier har det med at dukke op i ny indpakning på større medier. Det skyldes at disse i bedste fald lader sig inspirere af, hvad der tidligere er fremgået af Journalista.dk.

Aarhus Stiftstidende Nordjyske Journalista.dk

juristkontoret

En af grundreglerne indenfor journalistikken er, at hvis man anvender andres forarbejde til sine egne artikler eller anden form for dækning, skal man citere dem – og i det hele taget handle loyalt. Det sker eksempelvis, når en avis bruger udtalelser, som en kilde er fremkommet med overfor et andet medie, ved at skrive : ”Udtaler statsminister Mette Frederiksen til Ritzau”.

Men der kan dog være meget langt fra de journalistiske grundprincipper og så den virkelighed der rammer, når en avis udsender en historie, som har en lang række lighedspunkter med, hvad andre medier tidligere har bragt.

Et emne vi kommer ind på i en podcast, vi offentliggør på torsdag her på Journalista.dk. En podcast hvor vi giver flere konkrete eksempler på, hvordan medier bruger ikke kun Journalista.dks research, men også de vinklinger, der tidligere er fremgået af vores artikler.

Læs også : Danmarks Radios svar på indsigelser mod licens : Standardbreve på standardbreve

Blandt de eksempler vi nævner er en dækning, som den aalborgensiske avis Nordjyske havde i februar omkring et budgetseminar, som Region Nordjylland afholdt på et hotel i Frederikshavn. På trods af at der var tale om et spareseminar, løb skatteydernes omkostninger op i 177.000 kroner.

Nordjyskes journalist Michael Sand Andersens kontakt med Region Nordjylland omkring spareseminar

Nordjyskes journalist konfronteret med sin fremgangsmåde

En dækning der kom få dage efter, at vi på Journalista.dk havde offentliggjort en historie om spareseminaret, hvor vi også havde fokuseret på dets samlede udgift og det påfaldende i, at det blev en dyr oplevelse for skatteyderne at betale for afholdelsen af et spareseminar.

For at fastslå hvordan det var muligt for Nordjyske at bringe en på mange måder identisk historie, konfronterede vi den journalist på det nordjyske medie, Michael Sand Andersen, der stod bag hovedparten af avisens dækning. I torsdagens podcast kan du høre hvordan det lød, da Michael Sand Andersen fremsatte påstande om sin research, som han efterfølgende måtte erkende på flere punkter var forkert.

Du kan dog allerede nu hører den telefoniske konfrontation med Michael Sand Andersen her

 

Læs også : Lotte Friis scorede job uden konkurrence : Danmarks Radio ansætter igen studievært uden jobopslag – og mørklægger hendes løn

En anden historie vi tager op i torsdagens podcast handler om Aarhus Kommunes deltagelse i DHL Stafetten, som hvert år koster de aarhusianske skatteydere flere millioner kroner. Forhold vi på Journalista.dk afdækkede med start den 15. september hvilket først skete med en artikel om, at skatteyderne typisk betaler 120.000 kroner alene til grill-pølser, når DHL-stafetten løber af stablen, ligesom det også er skatteyderne, der skal have pungen op af lommen, når deltagergebyrerne skal betales for de flere tusinde embedsmænd, der deltager i motionsløbet. En artikel der dagen efter blev fulgt op med beretningen om at den årlige udgift for Aarhus Kommune til DHL-stafetten står skatteyderne i 2 millioner kroner og blandt andet skyldes et stort forbrug af løbetrøjer, hvilket rådmanden Jette Skive samme dag overfor Journalista.dk oplyste, at hun anså for at være et frådseri, hun ville stoppe.

Læs også : Studerende i kløerne på DRs licensfolk : De er ligeglade med hvad jeg siger til dem

Flere uger efter dukkede en på mange måder identisk gennemgang op hos Aarhus Stiftstidende, som på det nærmeste omtalte den som årets historie på det aarhusianske dagblad.

Aarhus Stiftstidendes fremlægning af historien om Aarhus Kommunes forbrug i forbindelse med DHL-stafetten

 

Aarhus Stiftstidende med næsten identisk historie flere uger senere

Således kunne journalisten bag artiklerne, Søren Willumsen, den 3. oktober via Twitter melde ud, at avisen havde gjort noget af et journalistisk scoop :

– Grillpølser for 121.000 kroner og løbetrøjer for 300.000 kroner. Det kostede Aarhus Kommune i alt to millioner kroner at tilbyde ansatte at løbe med i DHL-Stafetten. DF Kritiserer udgiften.

Læs også : Ekstra Bladet brugte måneder på tilbagevist historie – og sagde nej til hjælp

Et ordvalg der gik igen i den omtale, som Aarhus Stiftstidendes Facebook-side gav af DHL-artiklerne. Her fremgik det samtidig, at der var tale om såkaldte Plus-artikler placeret bag en betalingsmur. Derfor skulle der også betales for at læse Jette Skives udlægning af, hvorfor at hun fandt det nødvendigt at lukke ned for de store udgifter til motionsløbet.

Læs også : Ekstra Bladet om palæstinensere som myrdede 11 israelere og en tysk politibetjent : De var frihedskæmpere

I podcasten offentliggjort på onsdag kan du høre Aarhus Stiftstidendes forklaring på, hvordan man fandt frem til de bilag, som lagde grunden til DHL-dækningen – og om forklaringerne faktisk holder vand.

 

Del artiklen her:




3 Comments

  1. Danskerne flygter fra de ukritiske mikrofonholdere, der befolker landets største og mest navnkundige redaktioner. De etablerede medier har ikke længere monopol på nyhedsformidling og gudske tak og lov for det – danskerne søger i dag deres viden fra alternative medier, som f.eks. Journalista. Man kan kun håbe, at de hensygnede medier dør en hurtig og barmhjertig bladdød, således at mediestøtten kan kanaliseres andre steder hen …

  2. Jeg har ofte været kritisk for manglende konfrontation i Journalistas artikler, men I skal have ros solidt arbejde her. I skal også have ros for at konfrontere mere i andre artikler på det seneste. Solidt. 🙂

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*