Selv om Radio Loud har flere tusinde følgere på Facebook, er der per definition næsten ingen uden en klar forbindelse til den statsfinansierede radiostation, der bakker op om dens ofte næsten identiske opslag på det sociale medie.
Da Radio Loud vandt udbuddet om en ny landsdækkende radiokanal over først og fremmest Radio 24syv, var et af slagnumrene for stationen med udgangspunkt omkring den sydfynske lokalradio Radio Diablo, at man ville være dér, hvor de unge befandt sig. Det ville i høj grad sige på de sociale medier, hvilket gjorde at Radio Loud i sin ansøgning til Radio- og TV-Nævnet slog på, at man ville ansætte flere medarbejdere til alene at fokusere på sociale medier som Facebook og Instagram. Ansættelser der langt fra ville blive en billig oplevelse for skatteyderne, da SoMe-medarbejderne tilsammen ville få årslønninger over 1 million kroner.
Læs også : Loud-bagmænd handler med sig selv for millioner af skattekroner – så tæt forbundne er de
På Instagram har Radio Louds antal følgere været pumpet kunstigt op, hvilket blandt andet skete med hjælp fra formodede brasilianere. Det via profiler, som typisk påstod at tilhøre børn fra Brasiliens fattigste bydele, hvis samlede antal opslag typisk lå på mellem 2 og 3. Samtidig har responsen på Radio Louds Instagram-opslag almindeligvis været til at overskue, da mange af de få kommentarer der trods alt er kommet, ofte har været særdeles negative overfor stationen.
Et forhold der også går igen på Radio Louds Facebook-konto, som godt nok har flere tusinde følgere, men hvor interaktionen mellem følgerne og den statsfinansierede radiostation i dén grad må anses for at være til at overskue.
Faste opslag med ekstremt begrænset respons
Det skyldes ikke kun, at et opslag fra Radio Loud alene typisk får 6-7 likes. Men også at de få positive tilbagemeldinger der trods alt kommer, leveres af personer med personlige økonomiske interesser i Radio Loud – og disses familiemedlemmer.
En af de få der fast giver et like til et opslag fra Radio Loud er medejeren Morten Krarup Nielsen, der løbende får opbakning fra medarbejdere som nyhedsoplæseren Theis Eriksen og redaktøren Laura Høite Carstens. Hertil kommer endnu en medarbejder på Radio Loud, hvis mor og søster også næsten per automatik giver et like.
En del af forklaringen på den begrænsede succes på Facebook bør dog kunne findes i, at hovedparten af Radio Louds opslag må anses for rene gentagelser. Det hvor en kommende deltager i et program om at vurdere sit eget spejlbillede udtaler, at dette er meget grænseoverskridende.
Radio Loud er ikke vendt tilbage på Journalista.dks henvendelser.
Læs også : Loud-direktør gik konkurs : Sendte blot regningen videre til skatteyderne – på trods af millionløn
Læs også : Loud-direktør med pumpet CV : Påstod at have arbejdet for nedlagt universitet
Læs også : Loud-direktør lukker ned : Nægter at tale om sit pumpede cv
Læs også : Lokal ildsjæl : Loud-bagmænd holdt ikke hvad de lovede – alligevel fik de os lukket
Læs også : Fiaskoen er total : Radio Louds lyttertal nu så lavt det ikke kan måles
Læs også : Loud lovede lytterne Sebastian Dorset – ansatte i stedet klejnsmed med minimal stand-up-erfaring
Læs også : Loud-medejer leverer ikke lovede udsendelser på sin statsfinansierede tv-station – og offentliggør ikke lovpligtige oplysninger
Læs også : Loud-bagmænds definition af egenproduktion : Klassisk musik der gentages igen og igen
Læs også : Overholdt ikke sin sendetilladelse : Radio Loud-bagmand sendte ikke lovet taleradio
Tak for at holde fast i denne groteske historie!