Erfaren tv-mand opdagede falske navne i ansøgninger om sendetilladelser og milliontilskud : Radio- og TV-Nævnet må inddrage licenserne – men nævnet nægter

Foto af Ulrik Lyhne
Del artiklen her:

Kravet kommer i forlængelse af, at personkredsen omkring Aarhus Global Media, som ofte omtales som Indvandrerradioen, har gjort brug af såkaldte kaldenavne i sine ansøgninger.

juristkontoret

Når man søger om sendetilladelser til lokale radio- og tv-stationer og medfølgende offentligt tilskud i millionklassen, er det et almindeligt krav, at anførte navne er korrekte. Men sådan har man ikke helt set på det hos personkredsen i og omkring foreningen Aarhus Global Media, hvis lokaler huser en lang række såkaldte ikke-kommercielle radio- og tv-stationer. Stationer der årligt modtager offentlige tilskud på omkring 3 millioner på trods af, at der i bestyrelserne for de bagvedliggende foreninger er et meget stort personsammenfald mellem Aarhus Global Medias direktør, Rui Monteiro, hans datter Franciska Monteiro og ansatte hos Aarhus Global Media.

Læs også : Opdigtede og døde personer tildelt sendetilladelser og millioner i statstilskud : Radiostationer slap alligevel med advarsel

I forbindelse med den seneste udbudsrunde af sendetilladelser gjorde man fra personkredsen i og omkring Aarhus Global Media nemlig brug af såkaldte kaldenavne, som dækkede over ikke kun Rui Monteiro, men også nu afdøde Svend-Åge Ekberg. Det skete ved at Rui Monteiro påtog sig navnet fra en kendt fransk sang, mens Svend-Åge Ekberg gik under en identitet, som kendes fra en fiktiv person i en finsk roman.

Et forhold der blev opdaget af Ulrik Lyhne, der i en årrække har været teknisk leder af Aarhus Filmværksted, i forbindelse med hans gennemgang af ansøgninger til sendetilladelser til ikke-kommercielle radio- og tv-stationer i Aarhus :

– Det går op for mig, at der er nogle personer i og omkring de nye foreninger der fik sendetilladelserne, som jeg ikke kender. Det selv om at jeg egentligt har kendskab til lokal-tv-miljøet i Aarhus via min ansættelse på Aarhus Filmværksted, hvor vi tidligere har hostet sendetilladelser, som ikke havde økonomi til selv at have et produktionsapparat.

Du kan hører hele interviewet med Ulrik Lyhne ved at klikke på playeren her under.

 

Personsammenfald – og det der lignede dæknavne

Ifølge Ulrik Lyhne stod det ved gennemlæsningen af de forskellige ansøgninger hurtigt klart, at der var noget galt :

– Jeg begynder at interessere mig for, hvad det er for nogle navne, der er blandt ansøgerne. Det slår mig, at det simpelthen ligner dæknavne. Jeg bliver også opmærksom på, at der er en hel masse personsammenfald mellem flere af de sendetilladelser, som er huset ét og samme sted. Det vil sige at de samme personer optræder i flere forskellige bestyrelser i flere forskellige foreninger, og de er samtidig ansat på de nuværende sendetilladelser, som er aktive.

Læs også : Medieordfører : Minister skal i samråd om død formand og falske navne hos statsstøttede radiostationer

Til Journalista.dk fortæller Ulrik Lyhne samtidig, at han fandt det nødvendigt at klage over de sendetilladelser, hvor der i ansøgningerne stod opført falske navne :

– Det virker noget fordækt, det jeg ser. Derfor klager jeg til Radio- og TV-Nævnet, fordi jeg også bliver lidt harm. Jeg har jo selv udfyldt en ansøgning til Radio- og TV-Nævnet, hvor jeg kan se til sidst, at man skriver under på tro og love at oplysningerne er rigtige. Det er mit klare indtryk, at det har i hvert fald ikke været tilfældet med den seneste sendetilladelse, som er blevet søgt.

 

Radio- og TV-Nævnet : Vi har påtalt forholdene

Ifølge Ulrik Lyhne bør brugen af falske navne få konsekvenser for de involverede :

– Jeg mener at der i det mindste må være tale om dokumentfalsk og i værste fald bedrageri, fordi der jo er tale om, at man søger at få tildelt midler fra staten, hvilket man reelt gør via urigtige oplysninger. En konsekvens må være, at man som minimum inddrager sendetilladelserne og måske også indgiver en politianmeldelse.

Læs også : Indvandrerradioens tilskudscirkus : Scorer millioner på byge af foreninger – anført af far, datter og hans medarbejdere

Radio- og TV-Nævnet, der hører under Slots- og Kulturstyrelsen, oplyser i en email til Journalista.dk, at man i det hele taget henviser til den afgørelse, der blev truffet i vinters. Her i fastslog Radio- og TV-Nævnet, at der alene skulle tildeles en henstilling til personkredsen i og omkring Aarhus Global Media om, at den for fremtiden skal gøre brug af korrekte navne.

Samtidig oplyser Radio- og TV-Nævnet, at man ikke tildelte sendetilladelserne til de personer, som kun stod opført ved deres såkaldte kaldenavne. Men i stedet til de foreninger, som synonymerne angav at repræsentere :

– Sekretariatet kan på vegne af Radio- og tv-nævnet oplyse, at Nævnet generelt ikke udtaler sig om enkeltsager i pressen. Nævnet vil dog i forhold til denne sag understrege, at Nævnet ikke har tildelt programtilladelse eller driftstilskud til en afdød person, og Nævnet har heller ikke tildelt programtilladelse eller tilskud til stråmænd eller ikke-eksisterende personer. Generelt tildeler Radio- og tv-nævnet slet ikke programtilladelser til enkeltpersoner, men til foreninger inden for det lokale ikkekommercielle område. Nævnet kan også generelt oplyse, at lokalstationer ikke har pligt til at oplyse om ændringer i forhold til tilknyttede personer, medmindre der er tale om bestyrelsesmedlemmer.

Læs også : Loud-bagmænd handler med sig selv for millioner af skattekroner – så tæt forbundne er de

Desuden forklarer Radio- og TV-Nævnet, at man ikke har indgivet en politianmeldelse på en eller flere personer med tilknytning til Aarhus Global Media :

– Nævnet har i den konkrete sag påtalt, at der i forbindelse med en ansøgning til en programtilladelse er blevet anvendt et kaldenavn for en af personerne tilknyttet stationen. Nævnet har konkret ikke vurderet, at der i sagen skulle indgives en politianmeldelse.

Aarhus Global Media er ikke vendt tilbage på Journalista.dks henvendelser.

 

Læs også : Radio Louds bagmænd scorer millioner i statsstøtte på radioer uden studier, samsendinger og tv-forening med base på deres kommercielle radiostation

Læs også : Mens Loud advarer mod hævnporno – så deler satireredaktøren nøgenbilleder af navngivne danske kvinder

Læs også : Loud er nu en officiel fætter-kusine-fest : Bestyrelsesformandens fætter ansat i chefstilling – på skatteydernes regning

Læs også : Fætter-kusine-festen fortsætter på Loud : Programchefens kammerat ansat som redaktør – på trods af begrænset erfaring

Læs også : Driver radio fra jordbærplantage og har studie i mobilmast : Loud-brødre scorer 500.000 kroner om året i tilskud til natradioer uden programplaner

Læs også : Loud-direktør gik konkurs : Sendte blot regningen videre til skatteyderne – på trods af millionløn

Læs også : Loud-direktør med pumpet CV : Påstod at have arbejdet for nedlagt universitet

Læs også : Loud-direktør lukker ned : Nægter at tale om sit pumpede cv

Læs også : Lokal ildsjæl : Loud-bagmænd holdt ikke hvad de lovede – alligevel fik de os lukket

Læs også : Fiaskoen er total : Radio Louds lyttertal nu så lavt det ikke kan måles

Læs også : Loud er nu en officiel fætter-kusine-fest : Bestyrelsesformandens fætter ansat i chefstilling – på skatteydernes regning

Læs også : Mens Loud advarer mod hævnporno – så deler satireredaktøren nøgenbilleder af navngivne danske kvinder

Læs også : Loud får over 60 millioner i årligt statstilskud – men har kun 28 fastansatte medarbejdere til at producere radio døgnet rundt

Læs også : Loud lovede lytterne Sebastian Dorset – ansatte i stedet klejnsmed med minimal stand-up-erfaring

Læs også : Loud-bagmænd kommet under skærpet tilsyn af Radio- og TV-Nævnet : Undersøges for brud på reglerne om egenproduktion

Læs også : Loud-medejer leverer ikke lovede udsendelser på sin statsfinansierede tv-station – og offentliggør ikke lovpligtige oplysninger

Læs også : Loud-bagmænds definition af egenproduktion : Klassisk musik der gentages igen og igen

Læs også : Overholdt ikke sin sendetilladelse : Radio Loud-bagmand sendte ikke lovet taleradio

Læs også : Radio Loud i varemærkesag : Beskyldes for at have registreret sit navn efter henvendelse om krænkelse

Læs også : Radio Louds Instagram-profil pumpet op med falske følgere – men stationen nægter at have betalt fattige brasilianske børn

Læs også : Loud-bagmænd plagierer igen og igen – men går selv hårdt til angreb på enhver de mener minimalt krænker deres egne rettigheder

Læs også : Chefredaktør : Loud-bagmænds plagiater er tyveri

Læs også : Natværter skulle arbejde gratis : Loud-direktør scorer selv millionløn på radiostation næsten uden lyttere

Del artiklen her:




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*