Hos Radio Louds leverandør af en kvalitets- og kendskabsundersøgelse skal den helt store telefonbog frem, for at finde frem til 500 lyttere.
I hele Radio Louds levetid har ét forhold klæbet sig til stationen med udgangspunkt omkring lokalradioen Diablo fra Svendborg : De manglende lyttere. Problemerne har været så udtalte, at Radio Loud flere gange er blevet fjernet fra lyttermålinger, fordi antallet der tuner ind på den erklærede ungdomsradio er til at overskue.
Selv om stationens journalistiske leder Ann Lykke Davidsen de seneste uger er gået til modangreb i flere medier i forhold til den udbredte opfattelse af at Loud ikke har nogle lyttere, så erkender stationen i breve og emails til Radio- og TV-Nævnet, at man har ualmindeligt svært ved at finde frem til netop lyttere. Forhold der fremgår af aktindsigter, Journalista.dk har opnået hos Slots- og Kulturstyrelsen, som Radio- og TV-Nævnet er placeret under.
Læs også : Loud-bagmænd handler med sig selv for millioner af skattekroner – så tæt forbundne er de
Det fremgår blandt andet af en email, som Radio Louds administrerende direktør, Lars Schmidt, den 19. marts i år sendte til Radio- og TV-Nævnet :
– Hvis vi antager, at målgruppestørrelsen er 0.5 procent og der skal findes 500 LOUD-lyttere, så skal vi ringe til 100.000 personer der vil gennemføre interviewet/screeningen. Hvis vi antager, at kun 50% af dem vi ringer til ønsker at gennemføre interview/screening, så skal vi ringe til 200.000 personer for at få de 100.000 personer i tale. Ifølge tidsplanen er der afsat 5 uger til at gennemføre interviewene, det vil sige Kantar Gallup skal kontakte 5.714 personer pr. dag, hvilket vil kræve cirka 70 interviewere per dag.
Loud : Vi er bekymret for processen
Derved fulgte Lars Schmidt op på en email, som han sendte den 5. marts i år til Radio- og TV-Nævnet i forhold til den proces, leverandøren Kantar Gallup skal igennem for at finde frem til det ønskede antal deltagere i undersøgelsen :
– LOUD har indgået aftale med Kantar Gallup til at udføre den obligatoriske årlige kendskabs- og kvalitetsmåling. Målingen består af en kendskabsdel, hvor der blandt 1.000 respondenter spørges ind til kendskabsgraden til LOUD, samt en kvalitativ del, som bedømmer og vurderer indholdet i LOUD’s programudbud. Brugerne i kvalitetsdelen rekrutteres blandt respondenterne i kendskabsdelen, og kravet til disse er, at de er forbrugere af LOUD’s indhold minimum 2-3 gange per måned.
Hvor store problemer Loud har med at levere en grundig undersøgelse i forhold til sin kendskabsgrad og kvalitet, fremgår også af et telefonnotat, som en medarbejder ved Radio- og TV-Nævnet nedskrev den 22. april i år :
– Jeg har dags dato talt Lars Schmidt LOUD. Han gav udtryk for, at han var lidt bekymret for processen, idet Kantar Gallup har oplyst, at det vil kunne være vanskeligt at nå at udarbejde kendskab-, lytter- og kvalitetsundersøgelsen til senest den 15. juni 2021, da de afventer tilbagemelding fra Radio- og TV-nævnet på spørgeskemaet. Jeg oplyste, at sagen er i proces hos nævnet, men vi håber at kunne vende tilbage med yderligere informationer i morgen.
Lars Schmidts opkald den 22. april i år, fik dog til dels en positiv modtagelse hos Radio- og TV-Nævnet. Således valgte det få dage senere at udskyde afleveringsfristen for kvalitets- og kendskabsundersøgelse til den 9. juli.
Læs også : Loud med omfattende revisorpåtegninger: Radio- og TV-Nævnet mærklægger årsagerne
Læs også : Louds korrespondenter forsvinder en for en : Påstod at have seks – men har maksimalt tre
Læs også : Økonomiske udfordringer på Loud : Har pantsat hele sit statstilskud på 60 millioner kroner om året
Læs også : Loud brændt af: Radiogigant nægtede at samarbejde – i strid med sendetilladelsen
Læs også : Lønfest på Loud : Redaktør scorer 558.250 kroner på at redigere ét program – hjemme fra privaten
Læs også : Loud-direktør gik konkurs : Sendte blot regningen videre til skatteyderne – på trods af millionløn
Læs også : Loud har succes med sine podcasts – i lande hvor der ikke tales dansk
Læs også : Loud-chef kontaktede kritikers kunde : Hun forsøgte at få mig fyret med usande påstande
Læs også : Loud-direktør med pumpet CV : Påstod at have arbejdet for nedlagt universitet
Læs også : Loud-direktør lukker ned : Nægter at tale om sit pumpede cv
Læs også : Efter pres fra Journalista.dk : Berlingskes topchef krøb til korset – og oplyser købsprisen på Radio Loud
Læs også : Loud fjernet fra lyttermålinger : Har simpelthen for få lyttere
Læs også : Lokal ildsjæl : Loud-bagmænd holdt ikke hvad de lovede – alligevel fik de os lukket
Læs også : Fiaskoen er total : Radio Louds lyttertal nu så lavt det ikke kan måles
Læs også : Loud-bagmænd : Vi genudsender igen og igen for at score et større overskud
Læs også : Loud påstod ikke at ville optage lån – har alligevel pantsat hele sit statstilskud på 60 millioner kroner om året til bank
Læs også : Loud-medejer smider medarbejder under bussen : Hans skyld vi ikke overholdt reglerne
Læs også : Loud får over 60 millioner i årligt statstilskud – men har kun 28 fastansatte medarbejdere til at producere radio døgnet rundt
Læs også : Loud lovede lytterne Sebastian Dorset – ansatte i stedet klejnsmed med minimal stand-up-erfaring
Læs også : Loud-medejer leverer ikke lovede udsendelser på sin statsfinansierede tv-station – og offentliggør ikke lovpligtige oplysninger
Læs også : Loud-bagmænds definition af egenproduktion : Klassisk musik der gentages igen og igen
Læs også : Loud lancerer lovet journalistisk flagskib – når det engang passer ind
Læs også : Overholdt ikke sin sendetilladelse : Radio Loud-bagmand sendte ikke lovet taleradio
Det siger jo alt om Radio Loud’s manglende gennemslagskraft, når Kantar Gallup skal ringe til 200.000 potentielle lyttere, for at finde 500 faktiske lyttere.